Ülim vadžrasõiduk…

51Ülim vadžrasõiduk kui elevantide kuningas.

Ainsa hetkega ning raskusteta, toob see täieliku valastuse.

See on kõigi õpetuste kvintessents

Nii on minu südame nõu.

Käesoleva värsiga alustab autor oma selgitusi vadžrajana õpetustest. Vadžrajana järgimist võrreldakse siin elevantide kuninga või juhtelevandiga. Hoolikalt ning vabana eksetest, kogub selline elevant oma karja kokku ning juhib selle parimate rohumaade ja vee suunas. Elevandikarja kasutatakse siin darma metafoorina, mis märgib seda, et ollakse suutraõpetuse raamistiku õpingute ja järgimisega juba sinapeal. Kui neid suutraõpetusi kasutada koos vadžrajana võtetega, siis on võimalik kiire jõudmine valastusse. Vadžrajana harjutustesse või tantrasse sisenetakse väepühitsuse ehk abišeka saamisega. Kui süviharjutus eeldab väepühitsust, siis on tegemist tantrilise harjutusega. Kui pühitsustseremoonia pole nõutud, siis on tegemist suutraõpetuse harjutusega.

Lõppeesmärk on sama nii suutra- kui tantraõpetuses, see on valastus. Mõlemates õpetusraamistikes on vaja väsimatut julgust, et seista silmitsi märkimisväärsete tõkete ja vaenulike oludega. Siiski on vadžrajana arsenalis palju kõrgeltarenenud võtteid ja oskusi, tänu millele on buda seisundini jõudmine lihtsam ja kiirem. On küll ülestähendusi bodisatvatest nagu Sadaprarudita, kes järgides suutraõpetust jõudsid kaheksanda või kümnenda bhumini ainsas inimelus. Kuid enamus meistreid ütleb, et suutra raamistiku järgi buda seisundini jõudmine võtab kaua aega, kolm piiritut kalpat või veelgi rohkem. Vadžrajanas on võimalik jõuda valastusse ainsas inimelus, või selleks ei kulu enam kui seitse kuni kuusteist inimelu.

Vastavalt õpetustele, tuleb bodisatva teel, olles üha endiselt seotud tavatunnetusega, kannatada palju raskusi nagu oma ihulisest kiindumusest vabanemine. Vadžrajana võtted lubavad meil muuta oma tavaline ihu valastunud jidami “ihuks”, millele on omane välimuse ja tühjuse lahutamatus. See võimaldab meil jõuda enese tavaihu kiindumusest vabastamise harjutuses täiuseni, ilma et me peaksime tegelikult oma ihuosi teistele laiali jagama.

Suutra raamistikku kuuluvad paastuharjutused ning kurnavad ihulised raskused. Vadžrajana raamistikus kasutatakse toitu ja jooki kui ganatšakrat ehk annetust jidamitele. Siin me mitte ainult enam pole enese naudinguihast kantuna kiindunud toitu ja jooki, vaid pigem kasutame toitu kui annetust. Kui ollakse võimelised tajuma kõiki teisi olendeid valastunud jidamitena, siis kiine ja viha kaovad me tunnetusest iseenesest. Sellises muundusharjutuses puhastuvad eneseahmus ja -kinnistus täielikult. Vadžrajanat kutsutakse seetõttu ka “viljumise” sõidukiks, kuna vaid siin tuleb korduvalt harjutada ilmnemist valastunud jidami kujus, mis iseenesest ongi ju lõppeesmärk või vili, milleni püüeldakse. Vastandina kutsutakse suutra raamistikku “põhjuslikkuse” sõidukiks, sest siin harjutatakse tavaolekus buda seisundi põhjuste või algete loomist.

Kõik mineviku, oleviku ja tuleviku budad on jõudnud buda seisundisse vadžrajana rada pidi. Kui isikul on alistamatu julgus, suur oskus ning ülim võimekus vadžrajana võtete mõistmiseks, siis võib kõigi tulemusteni jõuda lühikese aja jooksul. Seetõttu kutsutakse vadžrajanat ülimaks sõidukiks.

Tantras kasutatakse sageli mõistet vadžra”, näiteks vadžrajana, vadžrameister, vadžrasell, vadžrapõrgu, vadžrasamaja, vadžraseeme ja vadžravaas. Kõigil juhtumitel märgib “vadžra tühjust, mis on kestnud ajatute aegade algusest ning mida pole võimalik hävitada. Isegi kui ollakse täielikult haaratud metsikutest meelepetetest, siis see olemus on alati alles. Niipea kui suudetakse hetkeksi näha seda ajatut tõde, vajub kogu segadus põrmuks. Seepärast öeldakse, et vadžrajana on ülim vahend algtunnetuseni jõudmiseks.

Kõige tavalisem on tantra jaotus neljaks:

Iga võtte kohta öeldakse, et järgijad küpsevad selles vastavalt nende eneste vajadustele ja võimetele. Näiteks kriija tantra on kasulik neile, kellele on olulised väljanägemine ja riitused. Kaarija tantra jagab kriija ja jooga tantra omadusi ning on kõige mõjusam järgijatele, kes huvitunud nii välistest kui ka sisemistest nähtustest. Nendele, keda väljanägemine jätab ükskõikseks ning köidab vaimne jooga edendus, õpetatakse jooga tantrat. Kõrgeim joogatantra on neile, kes suudavad püsida võtte ja viisuse eristamatuse asus.

Eespool, värsi 33 kommentaarides on toodud üldise või välise buda, darma ja sanga varjupaiga kirjeldus. Siinkohal on hea, kui on olemas mõningane arusaamine vadžrajana või sisemisest varjupaigast. Juur- ja õpetusliini õpetajaid või laamasid tajutakse budadena. Jidam jumalusi nähakse darmana. Daakineid ja darmakaitsjaid tuntakse sangana. Kui me lausume vadžrajana raamistikule vastavaid varjupaigapalveid, siis kujutame varjupaiga välja ette järgmiselt:

Mina ja kogu meeleline olevus pöördume varjupaika oma juure- ja liinilaamadesse.

Me pöördume varjupaika jidamite mandalasse.

Me pöördume varjupaika kõigis taevalikes budades.

Me pöördume varjupaika ülevasse darmasse.