Kirevad kogemused …

84Kirevad kogemused kui suvine niit.

Millegi tekkimist välistada ei saa, selgeltnägemine ja muu.

Väldi uhkust ja ülbust.

Nii on minu südame nõu.

Suvine niit on täidetud paljude iseenesest tärganud ilusate ning erinevate rohttaimede, lillede ning muu rohelusega. Kui süvi edeneb hästi, siis tunnetus korrastub ning selgus ja tasakaal saavad kindlalt jalad alla. Lõpuks jõuab hea süvija samaadisse, kallutamatuse olekusse, mis vastab nelja kujude ilma või nelja kujuvaba ilma mõne tasandi kogemusele. Nii jõutakse tunnetussüvini, vaimse tugevuseni ning veendutakse oma võimekuses. Sellises olekus võivad tekkida erinevad köitvad kogemused nagu selgeltnägemine, lennuvõime, ilmutused, suur õndsus, mittekahetine taju jne, kuid kiinet nendesse tuleb vältida. Tegemist on vaid tunnetustrikkidega, mis tekivad ja kaovad. Õpetuse teel võib esineda erinevaid kogemusi, kuid neisse ei tohi kinni jääda, tuleb minna edasi lõpliku valastuse suunas.

Gampopa eluloos võime lugeda paljudest erinevatest kogemustest, millega ta kokku puutus kui ta oli koos oma õpetaja Milarepaga. Gampopal oli nägemusi tuhandest budast, seitsmest Ravibudast ning sambogakaija jidamitest. Mõnikord koges ta pilkast pimedust keset päeva, mõnikord aga nägi selgelt kuut olelusringi. Ta andis igast kogemusest ülevaate Milarepale, kuid tema vastas vaid: “See ei tähenda ei head ega halba. Jätka süviga. Mitte ükski neist kogemustest pole lõplik saave.” Seejärel andis Milarepa Gampopale juhised, kuidas takistusi kõrvalda ning võimendada harjutusi. Tänu sellele läks nii, et Gampopa ei rahuldunud ega kiindunud nende erinevate saavetega ning oli võimeline kasvama oma harjutustes kuni täieliku buda seisundi saaveni.

Ka meie ei tohi lasta tekkida uhkusel või ülbusel nendest asjadest ning peame pidama meeles, et lõppeesmärgiks on valastus. Süvi peab siluma meie tunnetust, mitte sellele keerdusid lisama. Selmet lasta ennast häirida süvikogemustest, peame jätkama harjutustega kuni jõume darmakaija saavesse.