Eneseahmus ja valed soovid…

85Eneseahmus ja valed soovid kui öökülma roaks saanud saak.

Kui tunnetust talitsema loodud darmast

saab alus uhkusele, siis läbi lõigatud on vooruse läte.

Nii on minu südame nõu.

Põllumees puhastab ja väetab oma maa, külvab seemne, rohib hoolikalt taimi ning lõpuks kogub saagi. Sarnaselt tuleb meil hoolsalt suunata oma tunnetust, mõeldes nähtuste kaduvusele, olelusringi kannatustele, põhjuste ristsõltuvusele ning hinnalistele võimetele ja võimalustele, mida evime. Seeläbi puhastame segaduse, kiinde ja härmi ja muu kivid ja killustiku. Seejärel tuleb meil külvata boditšita seeme oma tunnetuse kobestatud pinda. Hoolikalt rohides ülbust ja uhkust laseme kasvada suhtelise ja lõpliku boditšita taimedel. Lõpuks võime koguda valastuse vilja. Kui aga nii ei lähe ning laseme enese teatud süvikogemustest tõusta ülbusel ja uhkusel, siis kõik saavutatud head omadused lähevad raisku. See on kui valmis saak, mis enne koristust saab öökülma roaks. Ilma korraliku aluse ja puhta ajendita läheb meie töö raisku ning head tulemust pole. Kui darmat, mille eesmärk on talitseda tunnetust kasutatakse pettekujutluste süvendamiseks, siis vooruse läte on läbi lõigatud, ning meile pole alles jäänud mingeid võtteid mõtete taltsutamiseks.

Kui Buddha esimesena valastus, siis ta ütles: “Olelusringis on piisavalt alust kannatusteks. Kui on võimalus, et inimesed väärkasutavad darmat, siis on parem, kui ma seda ei õpetaks.” Selge on see, et selline oht on olemas, seega tuleb meil selle vältimiseks eriti ettevaatlik olla. näiteks need, kes lähevad pikemasse eraldusse võivad mõelda: “Nüüd ma olen eriline, sest ma olen millegi sellisega hakkama saanud, millega teised pole.” Harjutamine ja eralduskogemus, mis peaksid isekust vähendama, võivad nii lõpptulemusena hoopis seda toetama hakata. Ka Gampopa hoiatas selle ohu eest sõnadega: “Kui darmat mitte järgida vastavalt darmale, siis darma järgimine võib viia ümbersünnile alumistes ringides.” On ülioluline, et me ei teeks sellist viga.

Me peame darmat järgima, muutmaks endid paremateks inimesteks, kelles on rohkem vahetust ning vähem segadust. Darma pole võte, millega otsida teiste vigu, pigem on see õpetus, mis näitab, kuidas vaadata enese tunnetust ning näha seal olevaid vigu. See on võte meie enese puuduste avamiseks. See on kõige olulisem. Seni kuni meie oma tunnetus pole täiustatud, näeme vigu ka nendes, kes on kõrges saaves. Seda tõsiasja peame enestele pidevalt meelde tuletama. Ego on riukalik, see otsib vähimatki auku ning võtab siis mängu üle. Teisalt on darma nagu peegel. Meil pole võimalik oma silmadega oma nägu vaadata, kuid peegli abil on see vaevata võimalik. Ilma darmata on raske näha enese vigu. Nii annavad darma õpingud ja järgimine meile toe, mida vajame oma vigade ja nõrkuste leidmiseks.

Eriliselt tähelepanelik tuleb nendes asjades olla meie darmakeskustes ning gruppides. Mida rohkem me harjutame, seda lahkemaks ja rahulikumaks peavad muutuma meie mõtted. Uustulnukate suhtes peaksime olema toetavad, mitte üleolevad. Kui tuleb uusi inimesi, siis peame neid tervitama, andma neile oma toetuse ning näitama, mida teha tuleb. Nii saab darmast hea teene ühiskonnale. Meil on juba olnud piisavalt muret ja vaeva oma rühmades. Mõnikord lähevad sanga liikmed omavahel darma nimel tülli, kuid see pole darma järgimine. Pigem tuleb meil oma neurooside umbrohu ülesjuurimiseks siiralt järgida. Lausu palveid nagu järgmine: “Olgu ma kasuks teistele oma ihus sõnas ja vaimus. Nii nagu maa, vee, tule ja õhu stiihiad, olgu minust abi kogu olevusele.